Cyber en digitale veiligheid

Zeker de afgelopen periode is wel duidelijk geworden dat criminelen niet altijd meer op pad gaan, maar vanachter hun computer of telefoon op zoek gaan of vissen naar slachtoffers om hen geld afhandig te maken. Ook steeds meer ondernemers worden slachtoffer. Dit kan te maken hebben met de werkomstandigheden en de soms grote drukte rond bepaalde tijden op een dag.

Wanneer moet u alert zijn?

  • Criminelen kiezen dat drukke moment zorgvuldig;
  • Zij proberen u ervan te overtuigen dat u risico loopt of een groot probleem heeft;
  • Het probleem heeft altijd met geld en/of persoonsgegevens te maken (bijvoorbeeld het hacken van uw bankrekening);
  • Daarbij moet dat probleem altijd met spoed worden opgelost, waarmee ze proberen u onder druk te zetten.

Dus eerst checken, dan klikken als u wordt gevraagd om met spoed geld over te boeken of om op een link te klikken en doe uw updates met behulp van de stappenplannen op Veiliginternetten.nl.

Slachtoffer geworden?

Criminelen zijn steeds minder goed te onderscheiden van uw betrouwbare partners. Als u toch slachtoffer wordt, bent u lang niet de enige. Het kan iedereen overkomen. Op deze pagina vindt u betrouwbare links naar informatie specifiek voor ondernemers, maar ook filmpjes met praktische tips over hoe bijvoorbeeld een veilig wachtwoord kunt maken.

Bent u slachtoffer geworden?

  1. Bel 112 of doe een melding bij Meld Misdaad Anoniem (0800-7000) of via de website van Meld Misdaad Anoniem;
  2. Doe aangifte bij de politie via de pagina Aangifte of melding doen op Politie.nl;
  3. Meld fraude op de website van de Fraudehelpdesk;
  4. Vraag hulp bij of advies via de website van Slachtofferhulp Nederland.

Alleen door het doen van aangifte of een melding ontstaat er een beter beeld van wat er gebeurt en strafbare feiten die worden gepleegd. Op basis daarvan kunnen we als publieke en private partijen kijken welke andere maatregelen we moeten nemen.

Meer informatie?

Op verschillende websites vindt u handige tips vanuit verschillende branches, het Digital Trust Center (DTC), Veiliginternetten.nl, de Fraudehelpdesk, de politie en het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV).

Digital Trust Center
DTC is het centrum dat speciaal voor de ondersteuning van ondernemers is ingericht. Het DTC is gericht op digitale weerbaarheid en veiligheid en biedt een online community voor ondernemers om informatie uit te wisselen. Ga voor meer informatie naar de website van het DTC.

DTC heeft vijf basisprincipes opgesteld om u te helpen de basisbeveiliging in te laten stellen. Als u met uw medewerkers deze vijf basisprincipes opvolgt, verkleint u de kans slachtoffer te worden van cyber- of gedigitaliseerde criminaliteit die uw bedrijf(svoering) kunnen verstoren.

Bekijk de 5 basisprincipes van veilig digitaal ondernemen op de website van het DTC. U vindt hier ook de basisscan.

Universele basistips
DTC is er speciaal voor ondernemers, maar ondernemers en medewerkers zijn ook burgers. De volgende tips zijn universeel toe te passen en via de link vindt u filmpjes die u vertellen:

  • Hoe u veilige wachtwoorden kunt maken;
  • Waarom het belangrijk is regelmatig te updaten;
  • Waarom u een virusscanner moet gebruiken;
  • Waarom het maken van een back-up belangrijk is;
  • En als allerbelangrijkste: dat u altijd eerst moet checken en dan pas klikken.

Veiliginternetten.nl voor ondernemers
Veiliginternetten.nl is een website voor ondernemers en burgers met vragen over veilig gebruik van internet. De pagina Risico's en gevaren is het onderdeel van de website waarin de risico’s en gevaren voor ondernemers apart worden uitgelicht met antwoorden op veel gestelde vragen, zoals ‘Hoe herken ik een nepmail of neptelefoontje?’.

Ook op deze website vindt u meer informatie over online veiligheid.

Politie
Op de pagina cybercrime vindt u tips van de politie om cybercrime te voorkomen. Hier vindt u informatie over het doen van aangifte, het voorkomen van het wissen van digitale sporen en wat de politie doet tegen cybercrime. Bent u IT-specialist? Download dan het stappenplan Samen tegen cybercrime voor IT-specialisten van de politie.

Fraudehelpdesk
Het gaat bij gedigitaliseerde en cybercriminaliteit vaak om fraude. De Fraudehelpdesk heeft door de meldingen goed zicht op de criminele praktijken. Kijk op de website van de Fraudehelpdesk voor tips wat u het beste kunt doen, bijvoorbeeld wanneer u een raar telefoontje of vreemd bericht hebt ontvangen, een nare ervaring hebt met online shoppen of uw gegevens in verkeerde handen zijn gevallen.

Hackhelpdesk
Bent u als ondernemer geconfronteerd met cybercriminaliteit? Kijk op Hackhelpdesk.nl om direct te zien wat u kunt doen om (meer) schade te voorkomen.

De Platforms Veilig Ondernemen

  • Wilt u lokale of regionale veiligheidsproblemen die betrekking hebben op veilig ondernemen met partners oppakken? Denk dan ook aan het Platform Veilig Ondernemen (PVO) in uw regio;
  • Bekijk het filmpje van het PVO Amsterdam-Amstelland.

Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV)
Bij het CCV vindt u informatie over de lokale cyberaanpak in gemeenten en het Platform Veilig Ondernemen (PVO).

Overige tips en actualiteit
De voorzitters van VNO-NCW, MKB-Nederland, VNO-NCW en BOVAG hebben met de demissionair ministers Grapperhaus (J&V) en Blok (EZK) vandaag, op de eerste dag van de Week van de Veiligheid, hun handtekening gezet onder het samenwerkingsproject Samen Digitaal Veilig. Binnen dit project gaan branche-, beroeps- en ondernemersverenigingen zelf aan de slag om aangesloten bedrijven beter te ‘wapenen’ tegen cybercriminaliteit. Lees het nieuwsbericht voor meer informatie.

Op deze website vindt u ook tips om phishing en spoofing te voorkomen. Phishing en spoofing zijn manieren waarop criminelen aan uw gegevens, codes of andere informatie proberen te komen. Bij phishing gaat het bijvoorbeeld om e-mails met frauduleuze links en bij spoofing doen criminelen zich voor als betrouwbare partners zoals uw bank. Zo nemen criminelen een valse identiteit aan om bijvoorbeeld uw bankgegevens te achterhalen.

Oktober is cybersecuritymaand. In de maand oktober vraagt Alert Online aandacht voor cybersecurity. De kracht van Alert Online is dat ze samenwerken doen met partners. Alle partners van Alert Online worden opgeroepen om onder de vlag van Alert Online evenementen, trainingen of oefeningen te organiseren en zo cybersecurity onder de aandacht te brengen van hun medewerkers, klanten en hun directe omgeving.